|
Mgr. Jana Grollová, Ph.D.
Absolventka magisterského studia historie a pedagogiky na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, které zakončila v roce 2001 obhajobou diplomové práce nazvané Odraz změn v pojetí křesťanské morálky a dobové zbožnosti v díle Tomáše ze Štítného. Tematika křesťanských morálií se následně stala i výchozím bodem její dizertační práce Sedm smrtelných hříchů v literárním díle Tomáše ze Štítného a Petra Chelčického v kontextu vývoje a formování křesťanské morálky ve středověku, obhájené na katedře historie Filozofické fakulty Ostravské univerzity v roce 2008. V průběhu desetileté asistentury na témže pracovišti se jako specialistka na církevní dějiny středověku věnovala otázkám liturgické a kajícnické praxe středověké církve, vývoji křesťanské zbožnosti a problematice středověké kázně. Dosavadním vrcholem jejího vědeckého bádání je monografie Militia est vita hominis (2013). V rámci svého zaměření úzce spolupracuje s oddělením Staročeského slovníku při Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR a s Centrem medievistických studií v Praze. Je členkou Matice moravské při Historickém ústavu FF Masarykovy univerzity v Brně.
Výběrová bibliografie: Monografie
Kapitoly v monografiích
Sborníkové a časopisecké studie
Přednáška: Pojetí křesťanských morálií v díle západočeských myslitelů Jakoubka ze Stříbra a Jana Rokycany (čtvrtek 3. října 2013 od 16 hodin) Nahlédnout a uchopit myšlení středověkého člověka o sobě samém, o světě a jeho smyslu znamená často vydat se na dobrodružnou cestu hledání základních pojmů a jejich významů a také postojů, které k nim středověk zaujímal. Základní otázky provází člověka dějinami a každá epocha a stejně tak každý jedinec sám za sebe pod vlivem svých životních zkušeností na ně hledá odpověď. Identifikace spektra možných odpovědí, které v daném okamžiku převážily u většiny společnosti, tvoří vedle klasických témat historie kulturní rámce pro aktuální dobové dějiny a jejich uchopení poskytuje historickému bádání pomocnou ruku při porozumění textům rukopisů narativního, ale i teologického či filozofického charakteru. Etické požadavky, které tvoří jádro středověkých morálií, se vytváří v kontextu širšího spektra apokalyptické eschatologie judaismu i křesťanství. Dobové pozadí a inspirační zdroje jejich vzájemného dialogu zase vedou ke kulturním vazbám obou náboženství na íránské, perské a řecké oblasti. V neustálých výzvách biblicismu, které se pravidelně opakují v dějinách křesťanství v podobě návratů k evangelické zvěsti (např. učení Jakoubka ze Stříbra), dochází v křesťanském myšlení a církevních dějinách k opakování inspiračních vln, které nás i v případě sledování tematiky středověkých morálií znovu vrací v reformním hnutí 15. století k raně křesťanským počátkům (např. učení Jana Rokycany). |