|
PhDr. Milan Hlinomaz, Ph.D. Narodil se roku 1959 v Praze, kde prožil i většinu života. Po absolvování středoškolského studia a dvouleté základní vojenské služby v Brně nastoupil jako pracovník fyzické ochrany archiválií do Státního ústředního archivu v Praze. Zde při zaměstnání (likvidace prachu a plísní v archivních fondech) absolvoval dvouletý archivní kurs a stal se archivářem druhého oddělení zmíněné instituce. Roku 1986 byl přijat ke studiu archivnictví a historie na Filozofické fakultě UK. Tamtéž složil v roce 1992 rigorózní zkoušku z pomocných věd historických a obhájil práci Vývoj československé státní symboliky v letech 1918-1990 (publikována ve Sborníku archivních prací 42, 1992).
Roku 1990 přešel do Archivu Národního muzea, kde uspořádal několik písemných pozůstalostí různých osobností (mj. Přemysla Šámala ad.). V letech 1993-1995 působil jako archivář a knihovník v knihovně premonstrátského kláštera na Strahově a externě v knihovně cisterciáckého opatství ve Vyšším Brodě, kde byl odborným garantem převzetí a uložení restituovaného klášterního archivního fondu ze SOA Třeboň. V letech 1990-1996 byl rovněž členem heraldické komise při Parlamentu České republiky, jejíž vznik inicioval, a měl podíl na vytvoření československé a roku 1993 české státní symboliky. Od května 1996 do dubna 2009 působil jako knihovník a archivář kláštera premonstrátů v Teplé. Zde měl na starosti katalogizaci fondů a také se podílel na vydání soupisu tepelských rukopisů. Dále sepsal a vydal přehledy tepelských prvotisků (Minulostí západočeského kraje 35, 2000) a paleotypů (MZK 36, 2001), čímž prakticky umožnil prohlásit tepelský fond za kulturní památku. V současné době vede spisovou službu na České inspekci životního prostředí v Praze.
Ve všech výše zmíněných klášterech vytvořil zásady spisového řádu i
badatelský řád podle vzoru státní archivní sítě a v tamních badatelnách
zřídil oborové příruční knihovny. Rovněž odborně působil při
restitučních procesech návratu mobiliáře. Vedle již zmíněné historie
státní heraldiky se zabývá náhrobní plastikou v klášterech a jejím
nápisovým vybavením (zkoumal např. náhrobky ve vyšebrodském klášteře a
strahovské bazilice v Praze). Také se věnuje církevní historii
tepelského kláštera a jejím regionálním přesahům. Ze všech zmíněných
oblastí autor publikoval přes sto článků i odborných studií a několik
desítek recenzí a anotací literatury. Výběrová bibliografie: Monografie:
Sborníkové a časopisecké studie: (od roku 2000)
Přednáška: Kláštery Teplá a Chotěšov – kulturně historické fenomény regionu (středa 7. dubna 2010 od 16 hodin) Dlouhou dobu se jevila jako aktuální potřeba moderního komplexního pohledu na dějiny domu řeholních kanovníků premonstrátského řádu, který po osm století zásadním způsobem – ideově, sociálně, kulturně a hospodářsky – ovlivňoval vedle samotného Tepelska prostřednictvím přivtělených farností i značnou část přilehlého západočeského regionu. V oblasti jihozápadního Plzeňska hrál tutéž roli ženský protějšek tepelské kanonie, klášter v Chotěšově. Oběma klášterům se dosud věnovala především starší německá literatura, v češtině byly k dispozici pouze brožury z těchto zastaralých publikací vycházející. Často tak docházelo k nekritickému přejímání a celková informace byla dosti stručná. Údaje obsažené v těchto publikacích bylo nutno kriticky přehodnotit a mnohdy je i zbavit idelologických klišé německého nacionalismu a pozdějších marxisticky zjednodušujících pohledů. Rovněž bylo nutno pomocí studia pramenů a odborné literatury historický výklad rozšířit, objektivizovat a uvést do širších souvislostí. Cílem nového zpracování dějin tepelského a chotěšovského kláštera bylo také upozornit na problémové okruhy dosud neřešené či málo traktované, jichž by se měli ujmout další badatelé. V případě Teplé se to týká především dějin 20. století a česko-německých vztahů, jež se na Tepelsku jeví jako vzorové. Přednáška shrne nejnovější poznatky o historii obou řeholních domů a všímat si bude zejména momentů, kdy vystupují do popředí dějinného vývoje. V souladu s požadavky současné historiografie tak bude konat s ohledem na širší kontext regionálních i českých dějin, v jejichž rámci mají oba kláštery své nezpochybnitelné místo.
|