|
Mgr. Petr Jindra
Narodil se roku
1966 v Plzni. Původně se vyučil v dělnické profesi jako elektromechanik
pro silnoproudá zařízení. Jeho studijní zájmy měly až do středního věku
pouze soukromou formu, jíž v osmdesátých letech nechyběly – díky stykům
s některými nezávislými intelektuálními osobnostmi – podněty
z akademické půdy.
Výběrová bibliografie: Katalogy k výstavám (editor)
Sborníkové a časopisecké studie
Přednáška: Technologie středověkého uměleckého díla ve vztahu k jeho estetické, kultické a teologické funkci (na příkladech plzeňských a dalších památek)
(čtvrtek 1. března 2012 od 16 hodin) Vnímání středověkého uměleckého díla je z pochopitelných důvodů zatíženo pozdějšími kulturními paradigmaty, která na ně na jedné straně kladou neadekvátní kvalitativní měřítka – např. (ne)schopnost perspektivního zobrazování, zanedbávání dnes naopak přeceňované kvality originality či středověku cizí estetické kánony –, na straně druhé však pomíjejí aspekty, které byly pro jeho významovou a estetickou hodnotu určující. Jedním z nich je například koncepce obrazu jako iluzivního okna, v němž se zobrazuje scéna. Středověký obraz byl oproti tomu chápán jako „vizuální objekt“, definovaný materiálově, nikoli iluzivně, a to v souladu s dobovým chápáním uměleckého díla v ontologické struktuře stvořeného světa. Přednáška se tedy na úvod dotkne ontologického chápání výtvarného díla ve středověku. Jedná se o aspekt, který bývá v medievistice často neprávem opomíjen. Ontologický statut středověkého výtvarného díla je vyjádřen v propracované technologii jeho vzniku a má konkrétní souvislosti s požadovanými estetickými kvalitami. Technologie zrcadlí ontologickou „pravdivost“ a tedy i oprávněnost díla (otázka, zda se jedná o „dobré dílo“ je kladena ze zcela jiné perspektivy, než jakou představuje moderní postoj) a vedle ikonografie vyjadřuje jeho symbolické duchovní obsahy, které mohou přispívat ke kultickému využití díla. Z tohoto hlediska bude vyložena technologie středověkého obrazu respektive sochy a dílenská praxe (podíl rukou, vzorníky, šablony). Konečně estetické kvality výsledného uměleckého díla nebyly samoúčelné (l‘art pour l‘art), nýbrž vyjadřovaly rovněž určité symbolické obsahy odpovídající teologickým tezím. Přednáška se proto v závěru zaměří na možnosti symbolické interpretace některých estetických hodnot. Uvedená problematika bude vykládána na příkladech regionálního materiálu (Madona z Dýšiny, Plzeňská madona, Votivní deska Kašpara Kašpárka aj.).
|