|
Doc. PhDr. Petr Kubín, Ph.D.
Narodil se roku 1967 v Benešově a v roce 1985 maturoval na gymnáziu tamtéž. Po dvouleté vojenské službě v Domažlicích působil dva roky jako archivář v benešovské pobočce Státního oblastního archivu Praha. Teprve po této zkušenosti absolvoval v letech 1989–1998 studium archivnictví, pomocných věd historických, historie a katolické teologie na univerzitách v Praze, Eichstättu a Jeně. Svá studia završil obhajobou disertační práce Blahoslavený Hroznata. Kritický životopis, sepsané pod vedením prof. Zdeňky Hledíkové na Filozofické fakultě Karlovy univerzity. Poté byl dočasně zaměstnán v Národní knihovně ČR v oddělení rukopisů a starých tisků a na několika soukromých školách jako učitel německého jazyka. Od roku 1998 je profesně spjat s Katolickou teologickou fakultou UK. Nejprve působil na katedře historicko-právní, od roku 2003 pak jako odborný asistent pro církevní dějiny v nově založeném Ústavu dějin křesťanského umění. V listopadu 2011 obhájil na FF UK habilitační práci Sedm přemyslovských kultů a od 1. února 2012 je docentem pro obor české dějiny. V letech 2000–2003 a 2009–2010 byl na KTF UK proděkanem pro zahraniční a vnější styky. Zahraniční studijní pobyty absolvoval v Českém historickém ústavu v Římě (1995, 2002), v Maison des Sciences de l´Homme (2000) a École des Hautes Études en Sciences sociales v Paříži (2003), v Max-Planck-Institut für Geschichte v Göttingen (2006, 2007), v Pontificio Collegio Teutonico ve Vatikánu (2008, 2011) a na University of Cambridge (2011). Badatelsky se specializuje na středověkou hagiografii, kult svatých a vliv křesťanství na středověkou společnost.
Výběrová bibliografie:
Monografie · Blahoslavený Hroznata. Kritický životopis, Praha 2000.
Sborníkové a časopisecké studie (výběr od roku 2007)
Přednáška: Hroznata Tepelský a jeho kult (středa 4. prosince 2013 od 16 hodin) Blahoslavený Hroznata patřil k nejvýznamnějším šlechticům v Čechách své doby. Přemyslovci ho pověřili důležitým úkolem – chránit a kolonizovat pohraniční území českého státu v sousedství Horní Falce a Chebska, které tehdy ještě patřilo dynastii Štaufů. Spolu s českými knížaty se také dvakrát zavázal k účasti na křížové výpravě do Svaté země, ale z politických důvodů ani jednou tento slib nesplnil. Náhradou proto založil na svém panství dva premonstrátské kláštery, nejprve mužský v Teplé (asi 1193) a pak jemu podřízené ženské proboštství v Chotěšově (asi 1200). Před odjezdem na svou druhou kruciátu na jaře 1197 vydal Hroznata jako vůbec první český šlechtic vlastní listinu, opatřenou vlastní pečetí a vlastním erbem, čímž předběhl svou dobu nejméně o sto let. Osobní intervencí u papeže Celestina III. získal pro Teplou také významná ochranná a odpustková privilegia. Protože už předtím mu zemřela manželka i jediný syn, rozhodl se stát se v tepelském klášteře řeholníkem. Byl tu jmenován zástupcem opata, fakticky ale sám – z titulu své zakladatelské funkce – klášter řídil a volně disponoval i s jeho majetkem. Z toho důvodu se na jaře 1217 stal terčem útoku blíže neznámých nepřátel kláštera. Byl zajat a uvězněn kdesi na Chebsku, snad na hradě Hohenbergu nad Ohří. Dříve než stačil opat zaplatit požadované výkupné, zemřel Hroznata ve vězení hlady. Stalo se tak v pátek 14. července 1217. Opat tedy vykoupil alespoň mrtvé tělo, které dal pohřbít v presbytáři klášterního kostela na čestném místě náležejícím zakladatelům. Asi čtyřicet let poté byla v Teplé sepsána první legenda o bratru Hroznatovi (Vita fratris Hroznatae), která ho představila jako svatého mučedníka. Byla určena pro předčítání v řeholní komunitě, zejména při povinné četbě během společného stolování. Nejpozději od této doby byl Hroznata ve svém opatství uctíván jako světec. Stejně ho ctili i v ženském Chotěšově, kde je koncem 14. století zachycen jeho svátek v misále probošta Sulka dokonce jako triplex, tedy na nejvyšší možné liturgické úrovni. Nicméně Hroznatův kult ve středověku nejenže nikdy nepřekročil hranice tepelského a chotěšovského klášterního panství, ale dokonce i tady kolísal a občas upadal na úroveň pouhé vzpomínky na zemřelého zakladatele. Svědčí o tom chotěšovská kniha modliteb (responsorií) z let 1565–1570, kde jsou uvedeny texty aniversaria za zemřelého fundátora Hroznatu.
|