|
Dr. Martin Münzel Narodil se roku 1970 v německém Kasselu. Studoval historické a sociální vědy, nejprve v Kasselu, později v Bielefeldu. Roku 1998 absolvoval první státní zkoušku (Lehramt Sek. I/II) na Universität Bielefeld. Od roku 1999 se účastnil postgraduálního výzkumného programu (tzv. Graduiertenkolleg) „Sociální dějiny skupin, vrstev, tříd a elit“ na univerzitě v Bielefeldu, v roce 2003 pak získal výzkumné stipendium od Institutu pro evropské dějiny v Mohuči (Institut für Europäische Geschichte, Mainz). Roku 2004 promoval na doktora s prací na téma Židé jako příslušníci německé hospodářské elity v letech 1927-1955. Od roku 2005 spolupracuje s Archivem Bertelsmannovy nadace v Güterslohu (Archiv der Bertelsmann Stiftung, Gütersloh) a od roku 2008 působí jako vedoucí redakce časopisu Archiv a hospodářství (Archiv und Wirtschaft). Oblastmi jeho badatelského zájmu jsou německo-židovské dějiny, dějiny podnikání a podnikatelů a dějiny emigrace. V současnosti připravuje výzkumný projekt o emigraci německých podnikatelů do USA po roce 1933.
Bibliografie:
Monografie:
Studie ve sbornících a časopisech:
Redakce sborníků:
Přednáška: Vyrovnání se s minulostí? Dr. Oetker, Bertelsmann a postoj německých firem k jejich nacistické minulosti (Bewältigung der Vergangenheit? Oetker, Bertelsmann und der Umgang deutscher Unternehmen mit ihrer NS-Geschichte) (středa 4. listopadu 2009 od 16 hodin; příspěvek bude přednesen německy, pro snazší porozumění budou pro účastníky k dispozici přeložené doprovodné materiály včetně stručného obsahu celé přednášky; na diskusi bude k dispozici tlumočnice) Již asi 15 let se problematika německého podnikání v době nacismu těší novému zájmu odborné i laické veřejnosti. Pod vlivem všeobecného rozmachu studia dějin podnikání a díky otevření východoevropských archivů se z různých historických perspektiv ptáme po zodpovědnosti a prostoru podnikatelského chování. Podnikatelské aktivity mezi lety 1933 a 1945 se staly předmětem širších politicko-společenských debat, ve kterých jsou tematizovány pojmy jako „nuceně nasazený“, „arizace“ či „restituce“. Uvnitř mnoha podniků vedlo kritičtější veřejné mínění ke změně postojů k vlastním dějinám. Zatímco až do devadesátých let 20. století dominovaly „hagiografické“ jubilejní oslavné sborníky, bazírují nyní mnohá zpracování stále více na názorech nezávislých vědců. Poté, co v roce 1995 vydala největší německá banka Deutsche Bank kritickou studii o svých dějinách v letech 1870-1995, začalo – částečně z vlastního popudu, částečně pod tlakem veřejnosti – volat mnoho dalších podniků po opravdu nezávislém a kritickém výzkumu své vlastní historie v době diktatury (mj. Flick, MAN, Dresdner Bank, Degussa, BASF, Krupp, Allianz-Versicherung, Volkswagen). V přednášce budou představeny na různých příkladech jednotlivé aspekty vědeckého výzkumu této problematiky, ale i reakcí veřejnosti a chování těchto velkých podniků. Zvláštní pozornost bude věnována dvěma blízkým rodinným firmám celosvětového významu – na jedné straně potravinářskému a rejdařskému koncernu Dr. Oetker v Bielefeldu, na straně druhé mediálnímu podniku Bertelsmann v Güterslohu. Srovnáním jejich postojů a činů lze získat velmi poučný pohled na využité či naopak promarněné šance ohledně vyrovnání se podnikatelů se svojí minulostí.
|