Doc. PhDr. Marie Ryantová, CSc.
Narodila
se v Písku a po studiu archivnictví na Filozofické fakultě UK nastoupila
do Archivu Národního muzea v Praze na pozici kurátorka-vědecká
pracovnice. Sedm let působila jako zástupkyně vedoucího archivu, přičemž
byla pověřena správou některých historických sbírek. Zabývala se
převážně pořádáním osobních fondů (mj. J. Kočí, E. Šittler, A. Podlaha,
J. Kapras, J. Kalousek), připravila také několik samostatných
historických výstav a na dalších se podílela (mj. i v USA a v Rakousku).
Při zaměstnání absolvovala tzv. externí vědeckou aspiranturu
na tehdejším Ústavu českých a československých dějin FF UK, v roce 1995
obhájila kandidátskou disertaci na téma Vrchnostenské hospodaření na
panství Vysoký Chlumec. Příspěvek k dějinám českého velkostatku (pod
vedením prof. Petráně) a získala titul CSc. V letech 2001–2004 přibrala
ke své dosavadní činnosti funkci vedoucí Oddělení rukopisů a starých
tisků Knihovny Národního muzea. Mezitím již od roku 1999 pedagogicky
působila na tehdejším Historickém ústavu Jihočeské univerzity v Českých
Budějovicích – od roku 2003 na částečný úvazek (jako garantka studijního
oboru archivnictví), který se v roce 2004 změnil v úvazek plný. V roce
2005 se habilitovala (s prací Památníky aneb štambuchy, to jest alba
amicorum. Kulturně historický fenomén raného novověku) a od roku
2006 je ředitelkou Ústavu archivnictví a pomocných věd historických nově
vzniklé Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Absolvovala řadu stipendijních, badatelských nebo výukových pobytů
v zahraničí – zejména v Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel (1996,
1999, 2009, 2012–2014), Forschungszentrum Gotha (2005, 2012–2013),
Herzogin Anna Amalia Bibliothek Weimar (2004), Geisteswissenschaftliches
Zentrum „Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas“ Leipzig (2003, 2006),
dále ve Vídni (1998, 2005–2013), ale i v Berlíně (1994), Varšavě (1995),
Tübingen (2010), Toruni (2010), Wrocławi (2011), Římě (2013) a v různých
zahraničních archivech. Dlouhodobě působí v České archivní společnosti
(2002–2008 pokladní, 2008–2014 předsedkyně) a ve Sdružení historiků ČR –
Historickém klubu 1872 (2002–2008 tajemnice, od roku 2008
místopředsedkyně). Je autorkou či spoluautorkou řady monografií a
autorkou zhruba 120 odborných studií, vydaných v ČR i v zahraničí.
Centrem jejího badatelského zájmu jsou dějiny raného novověku, především
pak problematika kléru a aristokracie ve světle pramenů osobní povahy.
Výběrová bibliografie:
Monografie
-
Památníky, aneb štambuchy, to
jest alba amicorum. Kulturně historický fenomén raného novověku,
České Budějovice 2007 (= Monographia historica 8).
Podíl na kolektivních dílech
(výběr)
-
Czech History in the Early
Modern Period, in: Vladimír Brych a kol., A Thousand Years
of Czech Culture. Riches from the National Museum in Prague, Old
Salem 1996, s. 46–53.
-
Průvodce po fondech a sbírkách
Archivu Národního muzea v Praze, Praha 1998 (spolu
s Alešem Chalupou, Jaroslavem Čechurou a Milenou Běličovou).
-
Archiv Národního muzea (Archiv
des Nationalmuseums), in: Handbuch deutscher historischer
Buchbestände in Europa. Band 1.2. Tschechische Republik – Prag, hrsg.
von Vlasta Faltysová – Pavel Pohlei – Vincenc Streit, Hildesheim –
Zürich – New York 2000, s. 39–47.
-
Polyxena z Lobkovic, in:
Milena Lenderová a kol., Eva nejen v ráji. Žena v Čechách
od středověku do 19. století, Praha 2002, s. 67–103.
-
Čtenář, in: Člověk
českého raného novověku, edd. Václav Bůžek – Pavel Král, Praha 2007,
s. 398–432.
-
„In perpetuam sui memoriam
scripsit.“ Raně novověké památníky jako prostředek uchování paměti,
in: Paměť urozenosti, edd. Václav Bůžek – Pavel Král, Praha 2007,
s. 106–115.
-
Čeští králové, Praha
2008 (ed. spolu s Petrem Vorlem).
-
Žena v českých zemích
od středověku do 20. století, edd. Milena Lenderová – Božena
Kopičková – Jana Burešová – Eduard Maur, Praha 2009 (členka
autorského kolektivu).
-
Společnost českých zemí v raném
novověku. Struktury, identity, konflikty, Praha 2010 (v
autorském kolektivu pod vedením Václava Bůžka).
-
Die Fürsten Eggenberg in Český
Krumlov/Böhmisch Krumau, in: Sammeln, Lesen, Übersetzen als
höfische Praxis der Frühen Neuzeit. Die böhmische Bibliothek der
Fürsten Eggenberg im Kontext der Fürsten- und Fürstinnenbibliotheken
der Zeit, hrsg. von Jill Bepler – Helga Meise, Wiesbaden 2010 (=
Wolfenbütteler Forschungen 126), s. 53–72.
-
Bohemia – Saxonia. Vybrané
otázky dějin českých zemí a Saska a jejich prameny v archivech obou
zemí / Ausgewählte Probleme von Geschichte Böhmens und Sachsens und
ihre Quellen in den Archiven beider Länder, Praha 2011
(vedoucí autorského kolektivu).
-
Paměť rožmberského rodinného
archivu, in: Václav Bůžek a kol., Světy posledních
Rožmberků, Praha 2011, s. 581–594.
-
Býti archivářem. Přednášky ze
stejnojmenného cyklu pořádaného v Českých Budějovicích,
Praha 2012 (vedoucí autorského kolektivu).
-
Wirtschafts- und
Sozialpolitik auf der Familienherrschaft der Herren von Lobkowicz im
17. Jahrhundert (Vysoký Chlumec/Hochchlumetz in Mittelböhmen),
in: Adel in Südwestdeutschland und Böhmen 1450–1850, hrsg. von
Ronald G. Asch – Václav Bůžek – Volker Trugenberger, Stuttgart 2013,
s. 171–187.
Edice pramenů
-
Berní rula 8–9. Kraj Boleslavský,
Praha 2001 (ed. spolu s Alešem Chalupou a Jaroslavem Čechurou).
-
Berní rula 34. Kladsko,
Praha 2007.
-
Korespondence T. G. Masaryk –
Josef Kaizl, Praha 2011 (ed. spolu s Janem Bílkem,
Helenou Kokešovou a Vlastou Quagliatovou)
Články a studie
(výběr od roku 2007)
-
Recepce gregoriánského kalendáře
ve světle památníkových záznamů, in: Inter laurum et olivam,
edd. Jiří Šouša – Ivana Ebelová, Praha 2007 (= Acta Universitatis
Carolinae, Philosophica et Historica 1–2/2002. Z pomocných věd
historických 16), s. 153–163.
-
Nařízení až za hrob.
Testamentární praxe a vyřizování pozůstalostí světských duchovních
pražské arcidiecéze v době baroka, in: Církev a smrt.
Institucionalizace smrti v raném novověku, edd. Martin Holý – Jiří
Mikulec, Praha 2007 (= Folia historica Bohemica. Supplementum 1),
s. 149–162.
-
„Ctnost“ a „čest“ v raně
novověkých památnících, in: Per saecula ad tempora nostra.
Sborník prací k šedesátým narozeninám prof. Jaroslava Pánka, edd.
Jiří Mikulec – Miloslav Polívka, sv. 2, Praha 2007 (= Práce
Historického ústavu AV ČR, řada C, svazek 18/2 / Opera Instituti
historici Pragae, Series C, Volumen 18/2), s. 515–521.
-
Fary pod patronátem kláštera
ve Zlaté Koruně na konci 17. a na začátku 18. století, in:
Klášter Zlatá Koruna. Dějiny – památky – lidé, ed. Martin Gaži,
České Budějovice 2007, s. 79–89.
-
Frühneuzeitliche Stammbücher als
Mittel individueller Selbstdarstellung, Frühneuzeit-Info 18,
2007, s. 91–108.
-
Památník pomořanského vévody
Filipa II. z let 1612–1618, Studia Rudolphina 7, 2007,
s. 168–174.
-
Podíl jezuitů na rekatolizaci
panství Vysoký Chlumec v době třicetileté války, in: Locus
pietatis et vitae. Sborník příspěvků z konference konané v Hejnicích
ve dnech 13.–15. září 2007, edd. Ivana Čornejová – Hedvika Kuchařová
– Kateřina Valentová, Praha 2008, s. 319–333.
-
Faráři na lobkovickém panství
Vysoký Chlumec po Bílé hoře a jejich podíl na rekatolizaci,
in: Antonín Jan Václav Vokoun (1691–1757) a církevní správa jeho
doby v Čechách, red. Pavla Stuchlá, Vodňany 2008, s. 95–108.
-
Antonín Podlaha a automobil,
in: Dagmar Blümlová – Jitka Rauchová a kol., Čas rychlých kol a
křídel, aneb Mezi Laurinem a Kašparem. Kapitoly z kulturních dějin
přelomu 19. a 20. století, České Budějovice 2008 (= Historia
culturae 14, Studia 9), s. 182–203.
-
Rom in frühneuzeitlichen
Stammbüchern, in: Roma – Praga, Praha – Řím. Omaggio a
Zdeňka Hledíková, edd. Kateřina Bobková-Valentová – Eva Doležalová –
Eva Chodějovská – Zdeněk Hojda – Martin Svatoš, Praha 2009 (=
Bollettino dell‘Istituto Storico Ceco di Roma. Supplemento 2008),
s. 289–302.
-
„... zhusta sme tu okolo pěkných
vesnic a kostelů spatřili a o žádným katolickým knězi a faráři
nikdež neslyšeli“. Náboženská situace a církevní
správa v Čechách za třicetileté války a po ní, in:
Od konfesijní konfrontace ke konfesijnímu míru. Sborník z konference
k 360. výročí uzavření vestfálského míru, edd. Jiří Hrbek – Petr
Polehla – Jan Zdichynec, Ústí nad Orlicí 2008, s. 166–180.
-
Osvícenská a preromantická
mentalita ve světle památníků druhé poloviny 18. a počátku
19. století, in: Post tenebras spero lucem. Duchovní tvář
českého a moravského osvícenství, edd. Jaroslav Lorman – Daniela
Tinková, Praha 2009, s. 358–369.
-
Emblematické knihy a obrazová
vydání děl klasické literatury ve druhé polovině 16. století –
oblíbená alternativa klasické knihy a její vztah k rukopisným
památníkům, in: Jazyk a řeč knihy. K výzkumu zámeckých,
měšťanských a církevních knihoven, ed. Jitka Radimská, České
Budějovice 2009 (= Opera romanica 11), s. 405–426.
-
Antonín Podlaha a jeho přínos
české historiografii, in: Církve 19. a 20. století
ve slovenské a české historiografii, edd. Pavol Mačala – Pavel Marek
– Jiří Hanuš, Brno 2010, s. 363–374.
-
Výuka archivnictví v České
republice, Archivní časopis 61, 2011, č. 2,
s. 159–172.
-
La recatholisation de la
seigneurie de la familie Lobkowicz à Vysoký
Chlumec en Bohême centrale après la Montagne
blanche, XVIIe siècle, No 250 (= 63e année,
no1), 2011 s. 117–133.
-
Nejstarší zpovědní seznamy a
výkazy panství Vysoký Chlumec ze čtyřicátých a počátku padesátých
let 17. století, Acta Universitatis Carolinae – Historia
Universitatis Carolinae Pragensis 50, 2010 [vyšlo 2011], č. 1,
s. 147–168.
-
Konvertita a exulant Jiří Holík
– nelehký osud uvnitř i vně řádu, Folia Historica Bohemica
26, 2011, č. 1, s. 233–245.
-
Jazyková otázka v církevní
správě pražské arcidiecéze kolem roku 1700, Folia Historica
Bohemica 27, 2012, č. 1, s. 135–154.
-
Der Konvertit und Exulant Jiří
Holík und seine antikatholischen Schriften, Acta Comeniana
25 (49), 2011 [vyšlo 2012], s. 199–219.
-
Tisky Blažeje Jičínského a Jana
Chmelovce k sňatku Viléma z Rožmberka a Polyxeny z Pernštejna v Dobřenského
sbírce, in: Manu propria... Sborník příspěvků k životnímu
jubileu PhDr. Aleny Richterové, CSc., edd. Zuzana Adamaitis – Tereza
Paličková, Praha 2012, s. 139–154.
-
Boj Čeňka Zíbrta a muzejních
zaměstnanců proti přestěhování Knihovny Národního muzea
do Klementina, in: Libri magistri muti sunt. Pocta Jaroslavě
Kašparové, edd. Alena Císařová Smítková – Andrea Jelínková – Milada
Svobodová, Praha 2013, s. 233–255.
-
Základní prameny k saským a
durynským dějinám přístupné v edicích a digitálně, in:
Archivnictví v Čechách, Durynsku a Sasku / Archivwesen in Böhmen,
Thüringen und Sachsen, red. Milan Augustin, Plzeň 2013, s. 22–28.
-
Z Čech do Žitavy,
Budyšína a Wittenbergu. Cesta exulanta Jiřího Holíka za uplatněním
protestantského kazatele, in:
Stanislav Brouček a kol., Navzdory hranici. Migrační procesy na česko-německém
pomezí / Trotz der Grenze. Migrationsprozesse im
tschechisch-deutschen Grenzgebiet, Plzeň 2013, s. 107–118.
-
Kdy se narodila Polyxena
z Lobkovic, rozená z Pernštejna?, in: Linguis diversis libri
loquuntur. Sborník k 65. narozeninám paní profesorky Jitky Radimské
/ Recueil en l’honneur de Madame le professeur Jitka Radimská à
l’occasion de son 65e anniversaire, ed. Kateřina Drsková, České
Budějovice 2013, s. 189–201.
-
Bartoloměj Desiderius z Lobkovic a jeho náhrobní kámen v Tridentu,
in: Mezi uměním a kulturou.
Věnováno Zdeňku Hojdovi k životnímu
jubileu, edd. Ivana Ebelová – Jiří Pešek – Tomáš Sekyrka – Vít Vlnas,
Praha 2013, s. 62–76.
Přednáška:
Jiří Holík – od dominikánského inkvizitora v Plzni
k protestantskému kazateli v Sasku
(čtvrtek
10. dubna 2014 od 16 hodin)
Vývoj
pobělohorského období v českých zemích byl významně poznamenán dvěma
fenomény – rekatolizací a emigrací. I když jsou oba známé, ukazuje se,
že stále zůstává mnoho k objevování. Dokládá to i bezesporu zajímavá
osobnost, která tyto fenomény spojuje: Jiří Holík (1635–1700/1710?),
zprvu nedobrovolný člen jezuitského a posléze dominikánského řádu, který
strávil několik let svého života i v Plzni, přičemž se zdá, že právě
tato léta byla pro jeho další život do značné míry určující. Právě
v Plzni, kde působil jako cenzor a inkvizitor, měl Holík možnost
seznámit se s nekatolickými knihami, na základě jejichž četby dospěl
k úmyslu odejít do exilu. To se mu po různých peripetiích v září 1666
podařilo, čímž začaly osudy Jiřího Holíka jakožto exulanta, který se
snažil nalézt uplatnění jako protestantský kazatel. Přestože získal
důvěru různých významných osobností (zejména knížete Augusta von Sachsen-Weissenfels),
mohl vystudovat ve Wittenbergu a stal se protestantským kazatelem české
exulantské obce v Barby a Wespen u Magdeburgu, skončilo toto jeho
působení neúspěšně. Holík se snažil o duchovenskou činnost i na dalších
místech a vydal několik silně protikatolicky zaměřených spisů, jeden
z nich dokonce ve Švédsku, kam se vydal, aby získal podporu pro české
exulanty. Nakonec však odešel do Královce a Rigy, nalezl uplatnění jako
zahradník a proslul svými zahradnickými spisy, které se dočkaly mnoha
vydání a díky nimž se stal nadlouho uznávaným odborníkem v oblasti
pomologie. Přestože všechny detaily Holíkovy cesty soukolím vztahů a
událostí druhé poloviny 17. století a zejména závěru jeho života zatím
ještě nejsou plně objasněny, zajímavé svědectví o něm kromě jeho prací
podává i osobní památník, který napomáhá také k odhalení jeho snah
o vybudování sítě kontaktů s různými osobnostmi tehdejší protestantské
Evropy.
|