Mgr. Zuzana Tejnická

 

Narodila se 14. listopadu 1984 v Praze. Vystudovala obory marketingová komunikace a public relations a žurnalistika na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Během studia se zaměřila na zkoumání politické komunikace a na dějiny českých médií. V červnu 2010 obhájila diplomovou práci na téma „Vliv novinářské praxe na politickou komunikaci na přelomu 80. a 90. let 19. století: Příklad Národních listů“. Dále se zajímá o česko-německé vztahy a kulturu. V akademickém roce 2006-2007 absolvovala roční výměnný pobyt v Německu na Universität Leipzig na Institutu pro komunikační a mediální vědu. Od listopadu 2010 do srpna 2011 působila jako evropská dobrovolnice v česko-německém kulturním Centru Bavaria Bohemia v Schönsee. V současné době se připravuje na složení rigorózní zkoušky a obhajobu práce „Národní listy a vliv jejich politické kampaně na politickou komunikaci na přelomu 80. a 90. let 19. století“.

  

Výběrová bibliografie:

 Sborníkové a časopisecké studie

  • „Případ Kundera“ v českých médiích v roce 2008, Souvislosti. Revue pro literaturu a kulturu 20, 2009, č. 4, s. 142-157 (v kolektivu pod vedením Ulrike Notarp).

 

Přednáška:

Exkurze do redakce Národních listů aneb český denní tisk na konci 19. století

 

(čtvrtek 22. března 2012 od 16 hodin)

Národní listy (1861-1941) patří k nejvýznamnějším deníkům v celé historii české žurnalistiky. Jejich vznik symbolizoval rozvoj českého národa zejména v oblasti kulturní a politické. O tisku druhé poloviny 19. století se mluví jako o tisku politickém, neboť se věnoval převážně politickým tématům a hrál významnou roli při utváření prvních politických stran. Tisk plnil pro politické strany funkci nejdůležitějšího komunikačního prostředku. Národní listy byly komunikačním a politickým orgánem nejdříve celé Národní strany, později jejího mladočeského křídla a od roku 1874 samostatné Národní strany svobodomyslné.

Národní listy jsou zajímavé i jako podnikatelský subjekt. Své soudobé konkurenty v mnoha ohledech značně převyšovaly, což bylo dáno nejen jejich žurnalistickou úrovní, ale i kontinuitou vývoje. List se stal poměrně výdělečným podnikem zřejmě zásluhou vedení Julia Grégra, který dokázal vhodně koordinovat všechny aspekty úspěšně fungujícího podniku. V redakci deníku zaměstnával vždy zkušené nebo velmi nadané redaktory a spisovatele. Jména významných osobností deník pomáhala prodávat a zvyšovala se tím také popularita listu. Národní listy jsou pro dějiny českých médií přínosné i svým obsahem – poprvé v českém prostředí se v nich objevily rubriky o hospodářství, válečné zpravodajství nebo například sportovní rubrika.