Mgr. Radka Těšínská Lomičková

 

 Narodila se v roce 1981, vystudovala sociální a kulturní antropologii na Západočeské univerzitě v Plzni a historii na Univerzitě Karlově v Praze. V současnosti dokončuje doktorandské studium církevních dějin na Katolické teologické fakultě UK v Praze. Pracovala jako průvodkyně v klášteře v Plasích, nyní působí na Katedře dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK v Praze a na Ústavu českého jazyka a teorie komunikace Filozofické fakulty UK v Praze. Zabývá se středověkými kláštery, zvláště cisterciáckými, vizitačními protokoly a znakovou řečí mnichů ve středověku i dnes. Druhou oblastí jejího zájmu je kulturně historické dědictví, péče o něj, jeho interpretace a prezentace.

 

Výběrová bibliografie:

       Redakce sborníků

·         Sedlec. Historie, architektura a umělecká tvorba sedleckého kláštera ve středoevropském kontextu kolem roku 1300 a 1700, Praha 2009 (= Opera Facultatis Theologie catholicae Universitatis Carolinae Pragensis. Historia et historia artium 10).

·         Za zdmi kláštera. Cisterciáci v českých dějinách, České Budějovice 2010 (edd. spolu s D. Dvořáčkovou-Malou, P. Charvátem, B. Němcem a J. Zdichyncem).

 

      Články a studie

·         Za klášterními zdmi. Vizitační protokoly cisterciáckých klášterů ze 14. století, Mediaevalia Historica Bohemica 11, 2007, s. 137–194.

·         (Ne)poslušnost ve středověkém cisterciáckém klášteře. Způsob a smysl trestu, in: Rituál smíření. Konflikt a jeho řešení ve středověku, edd. Martin Nodl – Martin Wihoda, Brno 2008 (= Země a kultura ve Střední Evropě 8), s. 291–303.

·         Tichý svět středověkých cisterciáků, in: Sedlec. Historie, architektura a umělecká tvorba sedleckého kláštera ve středoevropském kontextu kolem roku 1300 a 1700, ed. Radka Lomičková, Praha 2009 (= Opera Facultatis Theologiae catholicae Universitatis Carolinae Pragensis. Historia et historia artium 10), s. 263–275.

·         Cisterciáci aneb co o nich bylo napsáno, Za zdmi kláštera. Cisterciáci v českých dějinách, edd. Dana Dvořáčková-Malá – Petr Charvát – Bohumír Němec – Radka Lomičková – Jan Zdichynec, České Budějovice 2010, s. 7–23.

·         Die Zeichensprache in der Klausur im Wandel der Zeit (vom Mittelalter bis zur Gegenwart), Analecta Cisterciensia 61, 2011, s. 100–121.

·         Visitations urkunden aus böhmischen und österreichischen Zisterzienserklöstern. Das Leben hinter Klostermauern im 14. Jahrhundert, Cîteaux – Commentarii Cistercienses 62, 2011, s. 241–282.

·         „Heretik nebo Čech: udělej znak pro psa.“ Cisterciácké katalogy znakové řeči, in: Ve službách českých knížat a králů, edd. Miroslav Šmied – František Záruba, Praha 2013 (= Opera Facultatis Theologiae catholicae Universitatis Carolinae Pragensis. Historia et historia artium 16), s. 68–90.

 

Přednáška

Spása mnichů a spása prostřednictvím mnichů ve středověku

(čtvrtek 6. listopadu 2014 od 16 hodin)

 Úvahy o spáse mnichů a spáse lidí prostřednictvím mnichů otevírají několik pohledů na středověké kláštery. První pohled představuje klášter jako ideální místo, jako ráj na zemi, kde je cesta k vlastní spáse takřka v popisu práce. Proto do něj řada jedinců vstupovala, proto v nich významnější rodiny nechávaly zřizovat hrobky, proto se někteří nechávali pochovat v mnišském hábitu. V druhé řadě je to snaha lidí z mimo klášterního prostředí dosáhnout spásy své duše, a to prostřednictvím modliteb, almužen či péče o chudé. Původně to byli chudí, kdo se za almužnu měli modlit, později se však na scénu dostávají mniši a vstupují do původní přímky dárce versus chudý obdarovaný. Uvidíme, jak k tomu došlo a proč, jaké to mělo následky, jak se cisterciácké kláštery staraly o chudé a jakým způsobem to reflektují prameny z českého prostředí.