PhDr. Blanka Zilynská, Ph.D.
V letech
1975-1980 studovala archivnictví a dějepis na Filozofické fakultě
Univerzity Karlovy v Praze. Její práce „Husitské synody v Čechách
1418-1440“ byla v roce 1980 uznána jako rigorózní (titul PhDr.).
Doktorát v oboru české dějiny získala na téže fakultě v roce 2008 (Ph.D.).
Od
roku 1980 je zaměstnána v Archivu Univerzity Karlovy, od roku 1999 však
již jen ve vedlejším pracovním poměru, neboť v tomto roce začala působit
jako odborná asistentka v Ústavu českých dějin FF UK. Od roku 1998 je
členkou redakční rady Ústavu dějin a archivu UK, od roku 2005 výkonnou
redaktorkou sborníku Acta Universitatis Carolinae – Historia
Universitatis Carolinae Pragensis (AUC – HUCP). Roku 2001 se stala
členkou výboru Společnosti Husova muzea v Praze. V letech 2004-2006 byla
řešitelkou grantu GAČR 404/04/0234 „Církevní topografie a teritoriální
církevní správa v pražské diecézi vrcholného a pozdního středověku“
(příjemce FF UK).
Ve
své vědecké i pedagogické činnosti se zabývá dějinami českého
středověku, úžeji se specializuje na české církevní dějiny se zaměřením
na dějiny správy, vývoj farní sítě, husitství, a dále na univerzitní
dějiny. Mezi její zájmová témata patří synody, utrakvistická církevní
organizace, pražská univerzita v 15. stol., názory utrakvistů na poutě
či husovská tradice v Čechách a v Kostnici. Momentálně pracuje na
projektu databáze farní sítě v Čechách ve 14.-16. století.
Výběrová bibliografie:
S
tematikou farností
-
Poddanské městečko Kozojedy v
letech 1610-1630 ve světle kostelních počtů, in: Gryspekové
a předbělohorská šlechta – Kralovice a poddanská města. Sborník
příspěvků ze semináře konaného ve dnech 21.–23. 5. 1997 v Mariánské
Týnici, Kralovice 1998, s. 102-114.
-
Záduší, in: Facta
probant homines. Sborník příspěvků k životnímu jubileu prof. Dr.
Zdeňky Hledíkové, edd. Ivan Hlaváček – Jan Hrdina – Jan Kahuda – Eva
Doležalová, Praha 1998, s. 535-548.
-
Utrakvistická církevní správa
a možnosti jejího studia, in: Církevní správa a její
písemnosti na přelomu středověku a novověku, Praha 2003 (= AUC –
Phil. et Hist. 1992/2, Z PVH XV), s. 39-53.
-
Pražská univerzita – patron
církevních beneficií?, AUC – HUCP 47, 2007, s. 75-87.
-
„...nuliusque homines dotales
debent parere judicio nisi plebani.“ Nedoceněné imunitní privilegium
kralovické farnosti plaského panství z roku 1307, in: AUC –
Phil. et Hist. 2002/1-2 (vyd. 2007), Z PVH XVI, s. 39-46.
-
Databáze ´Teritoriální
církevní správa v předhusitských Čechách´, in: Církevní
topografie a farní síť pražské církevní provincie v pozdním
středověku, edd. Jan Hrdina – Blanka Zilynská, Praha 2007 (=
Colloquia mediaevalia Pragensia 8), s. 9-21 (spolu s Janou
Borovičkovou-Synovcovou).
-
„Vestre reverendissime Paternitati duximus presentandum.“ Role a
podoba písemností při obsazování církevních beneficií ve středověku,
in: Pragmatické písemnosti v kontextu právním a správním, edd.
Zdeněk Hojda – Hana Pátková, Praha 2008 (vyd. 2009), s. 105-119.
Ostatní sborníkové a časopisecké studie
(výběrově za posledních 5 let)
-
Synoda nebo sněm? Ke vztahu
světské moci a utrakvistických církevních struktur v době
jagellonské, in: Doba jagellonská v zemích České koruny
(1471-1526), ed. Viktor Kubík, České Budějovice 2005 (= Sborník
Katolické teologické fakulty UK, Dějiny umění – historie I), s.
29-41.
-
Synoden im utraquistischen
Böhmen 1418-1531, in: Partikularsynoden im späten
Mittelalter, hrsg. von Nathalie Kruppa – Leszek Zygner, Göttingen
2006, s. 377-386.
-
Synodální opatření proti
husitům v diecézích širší střední Evropy, in: Ve znamení
zemí Koruny české. Sborník k šedesátým narozeninám profesorky Lenky
Bobkové, edd. Luděk Březina – Jana Konvičná – Jan Zdichynec, Praha
2006, s. 265-289.
-
Jakoubek ze Stříbra a dobová
církevní správa, in: Jakoubek ze Stříbra. Texty a jejich
působení, edd. Ota Halama – Pavel Soukup, Praha 2006, s. 9-48.
-
Ansichten der böhmischen
Utraquisten des 15. Jahrhunderts zur Wallfahrt, in:
Wallfahrt und Reformation. Zur Veränderung religiöser Praxis in
Deutschland und Böhmen in den Umbrüchen der Frühen Neuzeit, hrsg.
von Jan Hrdina – Hartmut Kühne – Thomas T. Müller, Frankfurt am Main
etc. 2007, s. 79-108.
-
From Learned Disputation to
the Happening. The Propagation of Faith through Word and Image,
in: Public Communication in European Reformation. Artistic and other
Media in Central Europe 1380-1620, eds. Milena Bartlová – Michal
Šroněk, Prague 2007, s. 55-67.
-
Příběh z Horních Počernic.
Venkovský univerzitní statek a jeho osudy ve středověku, in:
Od knížat ke králům. Sborník u příležitosti 60. narozenin Josefa
Žemličky, edd. Eva Doležalová – Robert Šimůnek, Praha 2007, s.
363-374.
-
Synody v Čechách mezi
Kostnicí a Tridentinem, in: Sacri canones servandi sunt. Ius
canonicum et status ecclesiae saeculis XIII-XV, curavit Pavel Krafl,
Praha 2008, s. 531-539.
-
Pražští univerzitní
intelektuálové 15. století v „neintelektuální“ roli soudců.
Univerzitní jurisdikce v příkladech, in: Město a
intelektuálové od středověku do roku 1848, edd. Olga Fejtová –
Václav Ledvinka – Jiří Pešek, Praha 2008 (vyd. 2009) (= Documenta
Pragensia 27), s. 187-198.
-
Stav bádání o církevní
problematice korunních zemí na přechodu od středověku k novověku,
in: Náboženský život a církevní poměry v zemích Koruny české ve
14.-17. stol., edd. Lenka Bobková – Jana Konvičná, Praha 2009 (=
Korunní země v dějinách českého státu IV), s. 19-58 (spolu s Janem
Zdichyncem).
-
Ceremoniál středověkých
synod. Kanonické předpisy a česká realita konce středověku,
in: Rituály, ceremonie a festivity ve střední Evropě 14. a 15.
století, edd. Martin Nodl – František Šmahel – Krzysztof Kowalewski,
Praha 2009 (= Colloquia mediaevalia Pragensia 12), s. 481-493.
-
Les nouvelles formes de la
synodalité à la fin du Moyen Âge: la Bohême dans le contexte de la
Réforme européenne, in: Przestrzeń religijna Europy Środkowo-Wschodniej
w średniowieczu / Religious Space of East-Central Europe in the
Middle Ages, eds. Krzysztof Bracha – Paweł Kras, Warszawa 2010 (=
Przestrzeń religijna Europy Środkowo-Wschodniej otwarta na Wschód i
Zachód II), s. 79-100.
-
Johann Hoffmann: Prager
Student, antihussitischer Repräsentant und Bischof von Meissen,
in: Universitäten, Landesherren und Landeskirchen: Das Kuttenberger
Dekret von 1409 im Kontext der Epoche von der Gründung der
Karlsuniversität 1348 bis zum Augsburger Religionsfrieden 1555, hrsg.
von Blanka Zilynská, Praha 2010 (= AUC – HUCP 49/2, 2009), s. 81-98.
Přednáška:
Mikrosvět středověké farnosti a cesty k jeho poznání.
Badatelská témata – pramenné možnosti – metody zpracování
(středa
4. května 2011 od 16 hodin)
Středověká farnost byla relativně uzavřeným světem, v němž se spolu
potkávaly, komunikovaly i jinak se střetávaly osoby z nepříliš
rozsáhlého území, které se znaly přinejmenším z účasti na pravidelné
liturgii. K farnosti je vázaly základní životní události jako křest,
svatba a pohřeb, ale také povinnosti fiskálního charakteru. Život
farnosti byl určován rámcem celocírkevních pravidel a křesťanským
kalendářem, vedle toho se tu také projevovala specifika dané země,
regionu a lokality (např. uctívání místního světce jako ochránce
kostela, dodržování určitých zvyků, slavení slavností apod.).
Správce farnosti – místní plebán, farář – byl nejen duchovním pastýřem
jemu svěřených farníků, ale měl být i jejich duchovním rádcem – lékařem
duší, vychovatelem a vzdělavatelem. Jeho výběr však v Čechách nespadal
do pravomoci farní osady. Poměry ve farnosti zásadně ovlivňoval
patronátní pán; od jeho vůle se odvíjel výběr kandidáta, jehož stvrzení
bylo v kompetenci arcibiskupského úřadu. Právě záznamy o procesu
konfirmace farářů jsou základním pramenem pro poznání poměrů ve
středověkých farnostech v Čechách. O čem všem tyto záznamy vypovídají,
bude první dílčí otázkou, jíž se bude přednáška zabývat. Jak se ujímal
potvrzený kandidát své funkce a co všechno jsme schopni zjistit o
průběhu plnění jeho poslání (péče o kostel, hospodářské poměry, spory
apod.), budou otázky další. Při jejich odpovídání si všimneme i mobility
kléru v rámci pražské diecéze a různých možností zpracování údajů,
získaných z konfirmačních knih a jiných úředních dokumentů pražské
ústřední církevní správy.
Středověká farní síť neplnila jen funkci pastorační, ale i církevně
správní a komunikační. Farnost a její kazatelna byla místem, z něhož
bylo možno oslovit věřící, poddané a obyvatele státu z bezprostřední
blízkosti a předat jim nejrůznější sdělení nejen církevního charakteru,
ale i ze sféry vrchnostenské nebo státní.
Komplexní postižení historických skutečností týkajících se farní sítě a
maximální vytěžení pramenů, které se k ní vážou, je cílem projektu,
v rámci něhož je vytvářena elektronická databáze údajů o farnostech.
Její konstrukce přináší různé metodologické problémy, odkrývající skryté
vazby a nedůslednosti středověkého „úřadování“, a dovoluje tak hlubší
seznámení s taji písemných pramenů církevní provenience.
.
|